Heb je het gevoel dat je geleefd wordt door je werk? Ben je het overzicht weleens volkomen kwijt? Je vindt het lastig om een reële planning te maken en prioriteiten te stellen. Dat levert stress op. Het is de hoogste tijd om je vaardigheden op het gebied van timemanagement te verbeteren.
Praktische tips – time management in een notendop
Wat is eigenlijk het belang van timemanagement? Het veranderen van ingeroeste gewoonten kost tijd en inspanning. Daarom is het altijd gemakkelijk om praktische regels en hints te hebben die je gemakkelijk kunt onthouden. De tips hieronder kunnen je daarbij helpen.
Wees duidelijk over wat je verwacht van je tijd
De beste manier om met je tijd om te gaan is het stellen van doelen. Gebruik hiervoor de SMART-methode. De volgende time management tips helpen bij het effectief bereiken van je doelen en bij het nemen van time management beslissingen.
Leer het verschil te zien tussen urgent en belangrijk
Belangrijke taken zorgen ervoor dat jij je doelen haalt. Ze bepalen de voortgang en beloning op de langere termijn. Belangrijke taken zijn vaak niet urgent. Veel urgente taken echter zijn niet belangrijk.
Ken en respecteer je prioriteiten
Streef ernaar om de belangrijke dingen eerst te doen. Denk daarbij aan de 80/20-regel: 80% van de beloning wordt bereikt door 20% van de inspanning. Time management tips helpen je bij het schenken van meer aandacht en tijd aan die belangrijkste 20%.
Bereik je doelen door het inplannen van acties
Splits je doelen uit naar acties die gedaan moeten worden. De belangrijkste planningsactie is het planningsproces zelf. Het planningsproces zet je geest namelijk aan tot het bedenken van nieuwe, efficiënte oplossingen. Het zorgt ervoor dat je onderbewustzijn gaat zoeken naar kortere wegen. Daarnaast helpt een planning je bij het traceren van potentiële conflicten en risico’s, waardoor het aantal urgente taken beperkt blijft.
Planning helpt ook bij het omlaag brengen van de tijd die je besteedt aan standaard beheertaken. Hierdoor houd je meer tijd over voor zaken die je leuk vindt om te doen of die belangrijk zijn voor je succes op lange termijn.
Houd ook in gedachten dat plannen en de daarmee verbonden time management tips het beste werken als je je plannen regelmatig evalueert.
Plan tijd in voor je taken
Als er veel vervelende of minder belangrijke dingen in je hoofd rondspoken, raak je al gauw het spoor bijster. Onafgemaakte zaken kosten veel mentale energie zolang ze rondtollen in je geest.
In de meeste gevallen krijg je die zaken alleen maar uit je gedachten door ze uit te voeren of in te plannen. Als je klussen opneemt in een betrouwbaar planningssysteem, overtuig je je geest dat die taken op termijn worden afgehandeld.
Houd in de gaten hoe jij je tijd besteedt
Houd een time log bij gedurende bijvoorbeeld een week en ga dan analyseren waar je tijd gebleven is. Welk deel van je tijd heb je besteed aan urgente en aan belangrijke activiteiten? Aan welke mensen besteed je de meeste tijd? Waarschijnlijk sta je dan verbaasd over het resultaat en dat resultaat zie je nog scherper als je meer time management tips gebruikt.
Dit is ook een effectieve manier om na te gaan hoe goed time management tips en technieken voor jou werken en op welke punten aanpassingen nodig zijn.
Goed vrijblijvend gesprek?
Als je eens een goed gesprek wilt over de mogelijkheden, dan kan dat uiteraard. Neem gewoon contact met me op. In een persoonlijk of telefoongesprek van zo’n 30 minuten kun je zelf vaststellen of ik iets voor je kan betekenen. Het gesprek verplicht je tot niets, maar kan je veel opleveren. Vul onderstaande formulier in en ik neem binnen 24 uur contact met je op.