Hoe ontstaan gedragspatronen
26 oktober 2015 
2 min. leestijd

Hoe ontstaan gedragspatronen

De cortex en de amygdala spelen een hoofdrol bij het inslijten van nieuwe gedragspatronen.  De cortex ook wel hersenschors genoemd is feitelijk een fijn web van neuronale verbindingen. Hier vinden de hogere hersenfuncties plaats, zoals herkennen, filteren, analyseren en coderen van complexe informatie.

De amygdala is een klein amandelvormig orgaan diep in de hersenen. Voordat de cortex informatie ontvangt, passeert deze informatie eerst de amygdala. De amygdala beoordeeld situaties op gevaar wat soms ook weer tot problemen kan leiden.

Bij alarmerende waarnemingen, zoals een boze baas die binnenkomt, of onrustig makende gedachten, zoals schuldgevoel, boosheid of zelfverwijt, reageert de amygdala direct met de aanmaak van stresshormonen. Deze hebben een negatieve invloed op de werking van de cortex, waardoor rationele oplossingen minder gemakkelijk worden bedacht!

Hoe herken je een gedragspatronen

Hoe jij je gedraagt kan heel veel invloed hebben op hoe anderen op jouw reageren. Wanneer je jouw eigen gedrag verandert heeft dat invloed op de reacties die je terug krijgt. Veel problemen die mensen ervaren zijn terug te leiden naar gedragspatronen.

Een gedragspatroon is niet negatief, het is iets dat zo op een onverwacht moment of stressvolle periode ontstaan of gegroeid is. Soms door opvoeding, maatschappij waarin je bent opgegroeid. Soms door de dingen die je hebt meegemaakt in je leven.

Gedragspatronen kun je doorbreken je door gedachten, gevoelens en gedrag met volle aandacht te observeren. Kijk, hoor of voel met volle aandacht met je ogen dicht wat zich aandient en blijf net zo lang die aandacht richten tot deze in intensiteit afneemt. Dit is namelijk de kracht van het herstellend vermogen van je brein!

Ondanks dat een gedragspatroon zelf niet negatief hoeft te zijn kan het wel een negatieve uitwerking hebben. Gedragspatronen die terugkeren kunnen zelfs ertoe leiden dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Het voelt dan alsof negatieve dingen de overhand nemen en je raakt je grip op zaken kwijt.

Het wordt steeds moeilijker om zaken positief te benaderen of soms zelfs positief in te zien. Dit gevoel stuurt vervolgens je gedrag aan en daarmee wordt de negatieve invloed in stand gehouden.

  • Heb jezelf enorm veel invloed op wat er om jou heen gebeurt? Hoe er op jou wordt gereageerd

Is dit iets waar je graag mee aan de slag wilt dan kan de volgende opdracht je hierbij helpen: Schrijf drie gebeurtenissen op die je dagelijks meemaakt waarin communicatie met iemand anders plaats vindt. Kijk daarbij naar de volgende dingen:

1. Wat was de situatie/gebeurtenis?
2. Hoe werd er gereageerd door de ander of anderen?
3. Hoe werd er door jou gereageerd?

Gedragspatronen kun je doorbreken je door gedachten, gevoelens en gedrag met volle aandacht te observeren. Kijk, hoor of voel met volle aandacht met je ogen dicht wat zich aandient en blijf net zo lang die aandacht richten tot deze in intensiteit afneemt. Dit is namelijk de kracht van het herstellend vermogen van je brein!

Over de schrijver
Burnout Coach helpt succesvolle MKB-ondernemers, gevestigde succesvolle zelfstandigen en professionals. Met High Level Burnout half jaarprogramma helpen we je definitief van je Burnout af. Je krijgt meer overzicht, houdt meer tijd en energie over, hebt een betere focus en meer plezier in je werk. Je krijgt veel meer rust, voelt je blij en trots en gaat genieten van een zinvol leven, zoals jij dat graag wilt.
Reactie plaatsen