Wetenschappelijk onderbouwde methodiek

Dynamische Neurofeedback 

Een optimale gezondheid vraagt om een optimale werking van het brein. Dynamische neurofeedback traint de flexibiliteit en veerkracht van de hersenen. Het verbetert het schakelvermogen tussen rust en activiteit (bewustzijnsstaat). Alles wat we zien, horen, ruiken, proeven, doen, denken, voelen en willen wordt bepaald door de activiteiten in onze hersenen. Bij gezonde mensen is de werking van de hersenen flexibel en stabiel. De verschillende gebieden in de hersenen werken dan goed samen.


Dynamische neurofeedback trainingen bij burn-out

Bij Burn-out coach kunnen we met behulp van dynamische neurofeedback een burn-out traject bieden die effectief kan zijn en tot vermindering van klachten kan leiden. Mensen met een burn-out laten vaak afwijkende patronen in hersenactiviteit zien. Deze afwijkende activiteit kan met dynamische neurofeedback getraind worden, waardoor klachten geheel verdwijnen. Dynamische neurofeedback als burn-out traject kan ondersteunend werken naast neurocoaching.

Je hersenen wordt een spiegel voorgehouden

Neurofeedback spreekt het zelf-organiserend, of anders gezegd, het herstellend vermogen van je hersenen aan. De wijsheid van het centraal zenuwstelsel. Wanneer het op het juiste moment voorzien wordt van de juiste informatie weet het centraal zenuwstelsel heel goed wat het moet doen om afwijkende hersengolfpatronen / hersenactiviteiten te herstellen.


Een gebrekkig functioneren van je hersenen, het centraal zenuwstelsel, gaat gepaard met turbulentie ofwel instabiliteit in je hersenactiviteiten. De EEG- software van dynamische neurofeedback detecteert turbulente / abnormale bewegingen in de hersenactiviteiten en informeert je brein hierover. Na voldoende neurofeedback behandelingen worden de aangeleerde hersengolfpatronen die je hersenen beter laten functioneren vastgelegd met een blijvend effect, het aangeleerde wordt is geautomatiseerd!

Neurofeedback voldoet aan bepaalde eisen:

  • Het is veilig
  • Het heeft een duurzaam effect
  • Het werkt grondig
  • Het is wetenschappelijk onderbouwd
  • Het is ethisch verantwoord
  • Neurofeedback laat hersenen leren door herhaling

Doorbreek met dynamische neurofeedback trainingen je burn-out met een blijvend effect in 12 weken!

Bij mensen met burn-out kan met dynamische neurofeedback tot de volgende veranderingen leiden:

  • Afname onrust in lichaam en hoofd
  • Spanningsklachten verminderen
  • Meer ontspanning ervaren
  • Moeheid neemt af
  • Hoofdpijn neemt af
  • Slaapproblemen verminderen
  • De concentratie verbetert
  • Beter grenzen kunnen aangeven
  • Meer zelfvertrouwen
  • Het geheugen verbetert
  • Irritatie en boosheid nemen af

Cliënt ervaringen met neurofeedback traject

Daniël 34 jaar: angst (periode januari – maart 2006)

In de periode januari – maart 2006 heb ik neurofeedback trainingen gevolgd om mijn angst- en paniekaanvallen en daarmee gepaard gaande depressie te lijf te gaan.

Neurofeedback, drie maanden later (juni 2006). 8 jaar beheersten angsten en depressies in meer of mindere mate mijn leven. In januari 2006 bereikte mijn angststoornis een hoogtepunt. Ik durfde nu ook niet meer naar buiten en werd ook in huis overvallen door paniekaanvallen. Het jaar ervoor was ik er al achter gekomen dat antidepressiva geen blijvende oplossing zouden bieden voor mijn klachten en dus was ik met het gebruik ervan gestopt.

Veel emoties en moe
Neurofeedback training leek me eerst best eng: sensoren op je hoofd. Toch trok ik de stoute schoenen aan en belde Ronald van Akkeren. Gelukkig kon ik vrij snel voor een intakegesprek bij hem terecht. Hij vertelde mij uitgebreid wat neurofeedback trainingen en coachingsgesprekken inhouden en hoe ik hiermee mijn angsten en depressies zou kunnen verminderen. De week erna ben ik begonnen met de trainingen (2x in de week). In het begin vond ik het erg intensief. Het maakte veel emoties los en ik was best moe na een training maar dat was de volgende dag verdwenen.

Na 5 neurofeedback behandelingen werd het rustiger in mijn hoofd
Na vijf trainingen begon ik een verschil te merken, met name in mijn denken. Het werd rustiger in mijn hoofd en ik werd me bewust van mijn eigen gedrag en denken. Hierdoor kreeg ik inzicht in hoe ik al die angsten op mezelf had afgeroepen in de loop der jaren en daardoor ook depressies kreeg. Ik kreeg inzicht in het feit dat de angsten niet het echte probleem waren, maar de gevoelens, emoties en trauma’s die eronder zitten. Hierdoor kon ik, met behulp van de coachingsgesprekken met Ronald, werken aan de echte problemen.

Inmiddels heb ik 18 trainingen gehad. Nu, 3 maanden na mijn laatste training, voel ik mij nog steeds een stuk beter en minder angstig. Ik heb mezelf heel goed leren kennen en alleen daarom al vind ik neurofeedback trainingen fantastisch! Daarnaast vind ik Ronald van Akkeren een zeer bekwaam en betrokken trainer en coach, aangezien hij mij wees op mijn eigen kracht en verantwoordelijkheid (voor mezelf en mijn leven). Daarvoor ben ik hem zeer dankbaar.

Monique 36 jaar: Oververmoeid en overgevoelig (periode september – november 2009)

Na jaren problemen met moeheid, prikkelgevoeligheid en concentratie, ontdekte ik op internet neurofeedback en neurocoaching. De informatie sprak mij heel erg aan. Mede omdat ik het gevoel had dat het aan mijn hoofd lag. Na een kennismakingsgesprek heb ik in de periode september – november 2009 in totaal 15 behandelingen gehad. De eerste behandelingen gaven mij een héél goed gevoel, vervolgens kwam er een moeilijke zware fase, met veel emoties en moeheid.

Betere focus
Bij de laatste behandelingen voelde ik me sterk, had ik minder last van prikkels en kon ik mij beter concentreren. Ik bekijk situaties anders en kan veel makkelijker lezen en me concentreren op een bepaalde taak. Doordat mijn focus sterker is geworden, kan ik mij makkelijker op mijn doelen richten.

Vervolgens heb ik een aantal coachingsgesprekken met Ronald gehad. Hierin gaf hij mij tools om mijn zelfvertrouwen te versterken. Ik ben hier heel blij mee en daardoor kan ik mezelf blijven versterken. Ronald is prettig in de omgang, een gemoedelijke man die de gesprekken helder houdt.

Saskia (36 jaar) Burn-out "oververmoeidheid en prikkelbaarheid"

Burn-out "oververmoeidheid en prikkelbaarheid". september 2014: Oververmoeidheid en het hebben van een kort lontje waren voor mij redenen om neurofeedback en Neurocoaching te volgen. Ik minder vermoeid, voel me minder gejaagd, ben minder snel uitgeput en reageer minder vanuit emotie. Grote effecten voor ons gezin met twee jonge kinderen. Het volgen van deze behandelingen is de beste beslissing die ik ooit heb genomen.

Elza - 39 jaar - snel overprikkeld (okt: 2018)

Met verschillende klachten Oa. prikkels niet verwerken en continue hersenactiviteit ook zonder iets te ondernemen, hoge spierspanning en met een hoge pieptoon kwam ik bij Burn-out Coach terecht.

Neurofeedback back
Voor mijn gevoel heeft Neurofeedback ervoor gezorgd dat mijn innerlijke lichamelijke activiteiten meer een geheel is en samenwerken. Het geeft meer rust in mijn denken, spierspanningen zijn afgenomen en de pieptoon is minder. Mijn levensenergie is meer te voelen en mijn blokkades zijn minder. Het stroomt meer. Dit mede door de combinatie Neuro coaching;

Ik heb geleerd hoe kennis te maken met mijn gevoelens en die aandacht te geven, er te laten zijn en te transformeren. Nog dagelijks heb ik profijt van dat ik mijn eigen coach ben en verantwoording durft te nemen voor mijn gevoelens en daardoor mijzelf accepteer met alles wat er is. Het geeft een gevoel van er mogen zijn, puur door echt naar mijzelf te luisteren en hier gehoor aan te geven.

Margriet 60 jaar, hooggevoelig, depressief gevoel en paniekaanvallen (oktober - november 2014)

Hallo Ronald,

Even een mailtje om je te laten weten dat het zeer goed met me gaat. Het is nu een jaar geleden (november 2014) dat ik met jouw neurofeedbacktraining begonnen was, en het heeft echt een blijvende uitwerking. Ik heb nog nog steeds heel veel energie omdat ik elke keer weer ervaar dat ik er ‘volledig bij ben’. Als een deel van je wezen (of een deel van je hersens) niet mee kan werken dat neemt dat ook geweldig veel energie van je af, was de ervaring. En als het dan zo moeizaam gaat, allicht dat je dan gespannen wordt of zwaarmoedig...

Ik heb het gevoel dat dit leven van mij nu 'geheel gratis is’ en ik kan niets anders doen dan het in dankbaarheid teruggeven aan het Leven zelf. In stilte of in acties (studie, mijn vak uitoefenen, veel vrijwilligerswerk etc.) En natuurlijk veel plezier i.c. veel levensvreugde. Natuurlijk ervaar ik nog wel eens onbalans, maar ik kan het steeds beter detecteren en dan helpen die oefeningen die ik bij jou heb geleerd geweldig.

Dat wilde ik je (in alle dank) laten weten.

Margriet

Eva (62 jaar): Angst - Depressie

Paniekstoornis Ik las een artikel over Ronald van Akkeren van Burn-out Coach over neurofeedback en coaching in de plaatselijke krant en voelde dat dit voor mij was. Ik heb in mijn leven een aantal situaties meegemaakt, die ik als levensbedreigend en zeer angstig heb ervaren o.a. bijna verdronken, poging tot wurgen, seksueel misbruik. Ik heb 16 neurofeedback trainingen gehad. Ik ben een stuk rustiger geworden en blij ben dat ik niet meer zo snel in paniek raak en naar de alcohol grijp, om mijn gevoelens niet meer te hoeven voelen. Ik mag weer meer mijzelf zijn!

Veel gestelde vragen over neurofeedback

Hoeveel neurofeedback trainingen heb ik nodig?

De meeste mensen hebben baat bij 20 neurofeedback trainingen, soms meer! Dit is afhankelijk van de specifieke aandoening of klachten, de ernst van de klachten, de huidige levensomstandigheden en de levensstijl.

Soms ervaren mensen al binnen 10 trainingen aanzienlijke verbeteringen in hun welzijn en functioneren. Om deze nieuwe norm te stabiliseren en te integreren is het raadzaam om nog wel enige tijd door te gaan met trainen zodat het geleerde hersengolf patroon beter verankerd en daardoor blijvend van aard is.

Kan ik ook een korte serie doen?

Wanneer je een diepgaande en meer blijvende verandering wilt, dien je een lange serie neurofeedback trainingen te doen. Je kunt echter ook kiezen voor een kort neurofeedback- en coachingtraject. Bijvoorbeeld om je door een moeilijke periode heen te helpen, een bepaald patroon te doorbreken, of je te motiveren ‘gezonde’ keuzes te maken.

Hoe vaak train je?

Doorgaans twee keer per week, evenwichtig verdeeld over de dagen van de week. Ook is het mogelijk één keer in de week te trainen – een meer stabiele verschuiving richting optimale flow en functioneren laat dan simpelweg langer op zich wachten.

Wanneer begin ik wat te merken?

Dit verschilt per individu. Er zijn mensen die al tijdens de eerste sessie ervaren hoe de training ontspant, hoe ze rustiger, kalmer en meer helder worden. De meeste mensen ervaren een verschuiving in hun dagelijks leven ergens tussen de vijfde en tiende training.

Dit hoeft niet per se gerelateerd te zijn aan de klachten waarvoor men in eerste instantie kwam. Zo kan iemand die traint om het concentratievermogen te vergroten, in de eerste weken ‘alleen’ merken dat hij beter slaapt, een beter humeur heeft, en zich rustiger voelt van binnen.

In welke vorm de verandering ook optreedt, het geeft aan dat de hersenen reageren op de informatie die ze ontvangen. Ten slotte is er ook nog een groep mensen voor wie de vruchten van de training even op zich laten wachten – ergens tussen de twaalfde en vijftiende sessie. In het algemeen wordt het wachten beloond. Voor deze laatste groep geldt vaak dat de omgeving (echtgenoot, kinderen of collega’s) de veranderingen al wel heeft opgemerkt.

Welke veranderingen kan ik precies verwachten?

• De trainingen geven een gevoel van innerlijke rust, kalmte, helderheid, vreugde.
De slaap verbetert. Je slaap makkelijker in en wordt meer uitgerust wakker.
• Je stemming verbetert en wordt gelijkmatiger. Prikkelbaarheid en gevoelens van irritatie verminderen of verdwijnen.
• Je maakt je minder zorgen, bent met je aandacht bij dat wat er op dat moment is. Door elkaar vliegende gedachten, maken plaats voor meer gericht kunnen denken.
Je stressbestendigheid wordt vergroot – je raakt minder snel gestrest en je herstelt er sneller van.
• Angsten in verschillende vormen nemen af.
• Je krijgt meer overzicht en kunt je focus gericht houden op dat wat werkelijk belangrijk is.
• Je zelfvertrouwen neemt toe. Je kunt beter bij jezelf blijven. Meer jezelf zijn.
• Doordat je beter verbonden bent met jezelf, ben je minder gevoelig voor andermans negatieve stemmingen.
• Je krijgt meer grip op jezelf. Automatische, onbewuste en zelfs dwangmatige gedragspatronen maken meer en meer plaats voor zelfbewustzijn en een grotere vrijheid en vermogen om ‘gezonde’ keuzes te maken.
• Lichamelijke symptomen en klachten verminderen en sommige verdwijnen zelfs.

Zijn er bijwerkingen?

Nee. Hooguit kunnen sommigen, net zoals na een diepe ontspanning, een enkele keer na de training voelen hoe moe ze eigenlijk zijn. Voor sommige mensen kan het in de eerste fase van de trainingen schommelend gaan, wisselend tussen goede dagen en slechte dagen.

Werken de trainingen bij iedereen?

Werken de trainingen bij iedereen?
Over het algemeen zijn 9 van de 10 cliënten bij Burn-out Coach tevreden over de behaalde resultaten! Overigens zijn er wel omstandigheden die belemmerend kunnen werken:


• Langdurige stressvolle omstandigheden waar men zelf weinig tot geen invloed op heeft.
• Ongezonde leefgewoonten die voort blijven bestaan, beperken optimale trainingsresultaten.

Wat kan ik zelf doen om bij te dragen aan optimale trainingsresultaten?

Levensstijl speelt een belangrijke rol. Door in voeding, slaap en vrije tijdsbesteding gezonde keuzes te maken, kan men zelf bijdragen aan optimale flow, welzijn en functioneren.
Door een beter functioneren van de hersenen, krijg je eerder signalen van je brein wanneer je bepaalde grenzen hebt overschreden. Je wordt je meer (zelf)bewust van wat goed voor je is en wat juist niet. Het wordt bijvoorbeeld makkelijker om te stoppen met slechte voedingsgewoonten of verslavingen omdat er een meer rust en emotionele balans is.

Zijn de resultaten van de neurofeedback trainingen blijvend?

Je hersenen leren na elke training, net zoals dat het geval is bij lezen of fietsen. De geleerde hersengolf patronen kunnen door omstandigheden wat vervagen, maar de effecten van het werkelijke leren blijven bestaan.

Het vervagen kan beïnvloed worden door hevige of langdurige stress, chemicaliën, alcohol, allergene voeding of een narcose.

Vrijblijvende kennismaking: Bel nu 06-55105548