arrow_drop_up arrow_drop_down
27 november 2018 

Burn-out? jij?

Burn-out? jij?

Je hebt het druk op je werk. De werkdruk neemt toe, je gunt jezelf steeds minder tijd om pauze te nemen. Soms neem je werk mee naar huis. Door de week maak je nauwelijks afspraken, omdat je er niets meer bij kunt hebben. Het liefst lig je het hele weekend met een boek op de bank.

Feestdagen? Je hoofd staat er niet naar, je ziet het alleen maar als een extra inspanning. Na de vakantie merk je dat de accu snel weer leeg is. Je probeert je staande te houden door meer vrije dagen op te nemen, een stapje terug te doen, minder uren te werken. Maar het helpt niet. En die verkoudheid gaat ook maar niet over.

De druppel is dat je ’s nachts klam van het zweet met pijn op de borst wakker wordt. De dokter onderzoekt je en stelt misschien een hoge bloeddruk vast, hyperventilatie of bloedarmoede. ‘Waarschijnlijk door stress,’ zegt de dokter erbij. ‘Misschien moeten we denken aan een burn-out.’ Burn-out? Jij?! Dat overkomt alleen anderen, denk je dan. Je meldt je voor een paar dagen ziek en wilt maandag weer aan de slag.

Ben je nog jezelf?

Maar na een paar dagen moet je toegeven dat het niet meer gaat. Dat het eigenlijk al veel langer niet gaat. Je voelt je beroerd. Harde geluiden, schelle stemmen, veel gepraat – opeens kun je er helemaal niet meer tegen. Boodschappen doen in een drukke supermarkt?  Vergeet het maar – het is opeens te veel voor je. Overal moet je lijstjes voor maken, want anders vergeet je de helft. Twee dingen tegelijk doen lukt niet meer, zelfs tegelijk spaghetti en de saus klaarmaken gaat niet. Ben je nog jezelf?

Hoe pakte je zoiets ook alweer aan? Er komt nauwelijks meer iets uit je handen. Je administratie is een puinhoop, het lukt je niet meer om orde te scheppen. Heeft de dokter gelijk? Ben ik burn-out? De huisarts of bedrijfsarts denkt aan een burn-out als je extreem uitgeput bent geraakt door langdurige overbelasting op je werk.

Bij Burn-out zijn je hersenen uit balans!

Bij burn-out zijn de hersenen in meerdere of mindere mate ontregeld. De werkende, energieke, carrière makende en intelligente ‘jij’ is af aan het brokkelen! Je het gevoel hebt op een afstand te staan van je werk en je omgeving en je ernstig twijfelt aan je eigen competentie.

Neurofeedback effectief bij Burn-out herstel

Stress ontstaat in de hersenen. Neurofeedback trainingen helpt bij Burn-out om de rust en de balans in het hoofd terug te brengen. Bij neurofeedback trainingen nemen we de chaos en onbalans in het hoofd op een veilige en ontspannen manier weg. Dit zorgt voor betere mentale prestaties!

NeuroCoaching

Neurocoaching is een inspirerende en creatieve vorm van werken waardoor je in dieper contact komt met jezelf. Hierdoor ontdek je wat je echt wilt. Dit betekent ‘in contact komen met je wezenlijke kwaliteiten en drijfveren’. Je laat oude patronen, die je steeds van je doel hebben afgehouden, los. Zo houd je koers over je leven zonder steeds te moeten bijsturen. Wanneer dit gebeurt, zullen veel lichamelijke en emotionele symptomen verminderen of verdwijnen.

Over de schrijver
Ik ben Ronald van Akkeren en sinds 1986 zelfstandig ondernemer, coach en hulpverlener. Ik ben eigenaar van Burnout Coach en expert op basis van de kennis van het brein en gecertificeerd in Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). Erkenning: Ik ben aangesloten bij Gcoach, (Vrije Beroepsorganisatie voor Professionals op het Communicatieve vlak), NVNLP (Nederlandse Vereniging van NLP).
Reactie plaatsen